Artykuł
Polacy kreują globalne rozwiązania
W 20-leciu, które upłynęło od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, nowoczesne usługi biznesowe stały się polskim produktem eksportowym. Obecnie są to zaawansowane, oparte na wiedzy procesy, których globalne firmy potrzebują na ścieżce transformacji technologicznej.
Rozwój nowoczesnych usług biznesowych w Polsce jest dobrą ilustracją wykorzystania potencjału kraju, po akcesji do UE. Procesy, które rozpoczęły się w latach 90. XX wieku, przyspieszyły, do czego przyczyniły się umiejętności pracowników oraz działania inwestorów, w tym z zagranicy. Według raportu ABSL z 2023 r., zatrudnienie w centrach usług biznesowych prowadzonych przez inwestorów zagranicznych w Polsce sięgnęło blisko 364 tys. osób (83,6 proc. ogółu zatrudnionych w sektorze). Kapitał napłynął z 47 krajów.
Unijny napęd inwestycyjny
– Sektor nowoczesnych usług biznesowych to dziś istotna gałąź gospodarki oparta na wiedzy, która rozwija się w Polsce od niemal 30 lat. Jeszcze w latach 90. czy wczesnych 2000. firmy takie jak Motorola, Ericsson, GE Aerospace, GSK czy Citibank w naturalny sposób dostrzegły potencjał kadrowy i geograficzny Polski, lokując w kraju jedne ze swoich pierwszych centrów biznesowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Niewątpliwie istotnym momentem dla rozwoju gospodarki w Polsce było przystąpienie do struktur NATO, ale prawdziwym kamieniem milowym okazała się dopiero akcesja Polski do Unii Europejskiej – komentuje Radosław Pituch z Departamentu Inwestycji Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji.